Twintigste dag naar Mansilla de las Mulas en de eenentwintigste dag naar Leon.

27 mei 2016 - León, Spanje

26 mei naar Mansilla de las Mulas. Dit is een lange vlakke etappe tot Leon. Oneindige vlaktes , weinig voorzieningen. Dus van te voren moet je echt kijken hoe lang het duurt voordat je iets kan eten of drinken. Dat betekend soms veel meenemen voor onderweg. Dus de bepakking wat zwaarder. Omdat het een lange weg is zie je hoeveel pelgrims er onderweg zijn. Ik heb begrepen dat het nu drukker is als andere jaren en dit heeft te maken met het feit dat de paus dit jaar als Heilig jaar heeft uitgeroepen. Het Heilig jaar  van de Barmhartigheid. Dus vandaar veel mensen op pad. Dit duurt tot eind november. En ik weet niet of ieder van jullie dit weet maar de barmhartigheid kent 7 lichamelijke en 7 geestelijke werken. Een van de punten is vreemdelingen herbergen dus ja dat komt goed uit met de opvang voor vluchtelingen zou ik zeggen.

Onderweg kom ik toch wel speciale aparte types tegen. O.a een jonge knul die sjouwt steeds zijn gitaar mee, een oudere man met een fluit die speelt onderweg voor de pelgrims. Veel Camino hangers op de fiets, lijkt me trouwens ook heel zwaar. Heb een man gesproken die was al 88dagen onderweg vanuit Nederland. Die begon toch wel naar huis te verlangen. Ook zijn er veel Duitsers op pad . Er is een Duitse komiek die heeft een boek geschreven over de Camino. En dit heeft de Duitsers geïnspireerd om op pad te gaan voor zichzelf. Zo zie je maar heel veel mensen met hun eigen waarheid.

Vrijdag 27 mei op weg naar Leon.  Een lange eenvoudige weg. Je komt Leon al vroeg binnen maar dan heb je nog 5 kilometer te gaan voordat je in oude centrum bent. Leon is een hele oude stad en een monumentale stad met heel veel geschiedenis . Toen ik bij de kathedraal aan kwam in het centrum dacht ik waar, wat een kerk zo groot. Die past niet op mijn beeld om foto te maken.  Heb niet lang rondgehangen. Ben door naar hotel gegaan. Ik blijf hier 2nachten want zaterdag komt Jan naar Leon. En dit vind ik erg leuk. We starten samen de zondag om de laatste weken naar Santiago te lopen.

Op dit moment vanaf Leon nog 308 kilometer te gaan naar Santiago.

1. Ineke Albregtse:
    28 mei 2016
    Mooie tocht Marianne, zal fijn zijn om verder te lopenmet Jan, succes. Liefs je zus.
  2. Paulien:
    29 mei 2016
    Fijn dat Jan er nu bij is. Is toch wel heel gezellig denk ik. Ga rustig samen verder en geniet. Groetjes en we duimen voor jullie!
  3. Anneke:
    29 mei 2016
    Ha Marianne en Jan!

Lekker samen verder tippelen! Jan, ik hoop dat jet het tempo van een goed getrainde Marianne bij kunt houden;-)

Een super prestatie, Marianne!

Anneke
  4. Andries en Gonda:
    30 mei 2016
    We vinden,dat je veel moois ziet.En door jouw reisverslagen
    Genieten wij een beetje mee.Nu verder gezellig met Jan.En maar hopen, dat Jan jouw tempo bij kan houden.Veel
    succes jullie twee.Lieve groetjes
  5. Isabelle:
    30 mei 2016
    Leuk dat Jan er nu is! Zal wel even wennen zijn om rekening te moeten houden met hem! En wennen voor Jan, die kan jou vast niet bijhouden! Gelukkig is het een echte pelgrim zonder stenen in zijn rugzak ;-)
  6. Marion Kaijser:
    1 juni 2016
    Hoi Marianne, ik hoorde gister pas van Marja hoe jij op dit moment een oude droom van mij echt aan het verwezenlijken ben; stoere Zeeuwse meid, hoor! Ik heb het hele verslag achter elkaar doorgelezen, leef met je mee, en wens je een super voortzetting!
  7. Andrea Lievense:
    1 juni 2016
    Wat leuk dat je vanaf nu samen met Jan verder gaat. Veel plezier!