Vijfde dag van Pamplona naar Puente la Reina

11 mei 2016 - Puente La Reina, Spanje

Na een dag rust in Pamplona , de vijfde dag begonnen met de route naar Puente la Reina. Vandaag weer op tijd opgestaan. De route zou vandaag 24 km zijn. Een hindernis is dat ik de alto del Perdon over moet. Op zich was het te doen Daar naar toe een geweldige route. Door de natuur en alles staat in bloei. Ik kan er ontzettend van genieten en het is dan ook moeilijk om geen foto's te maken. Ik voel me dan ook bevoorrecht om deze tocht te kunnen en mogen maken.

In het begin was het gemakkelijk naar boven lopen en daarna een steile klim. Eenmaal boven waren er silhouetten te zien van het originele pelgrimsmonument deze zijn neergezet door de Asociacion de Amigos del Camino de Navarra. Vroeger was daar een hospitium voor pelgrims en een kapel gewijd aan de Virgen(heilige maagd) der Perdon. Op het monument staat geschreven: WAAR DE WEG VAN DE WIND DE STERRENROUTE KRUIST. Heel bij zonder om te zien. Boven op de berg kon je heel ver kijken en dan pas zag je echt hoe hoog de Pyreneeën eigenlijk zijn en dat ik daar over ben gekomen.Vind ik toch wel knap van mezelf.

Naar beneden was andere koek. De weg was heel stijl en ik moest goed uitkijken voor losse stenen.  Ben deze dag ook weer door verschillende dorpjes gekomen . Een van de dorpjes was Obanos. In het verleden was dit een belangrijk dorp, genaamd "dorp van de kleine ridders". Omdat hier de lage adel bijeen kwam om een eind te maken aan de uitbuiting door de Kroon en een alternatieve macht te vormen.Al met al vind ik dit leuk om te weten als ik daar dan ben en wil dit dan ook delen met jullie. Aangekomen in Puente la Reina heb ik geslapen in een hostel. Het is een heel leuk dorp wat ontstaan is voor en door de route naar Santiago. Het is eigenlijk een lange doorgaande hoofdstraat wat uitkomt bij een Romaanse brug. Via deze brug kunnen de pelgrims de rivier de Arga oversteken.

1. Annemarie:
    16 mei 2016
    Ik moest even een paar dagen bijlezen. Maar wat een bijzondere week heb je al gehad! Ook leuk dat je wat achtergronden erbij verteld. Veel succes en vergeet vooral niet te genieten van deze bijzondere reis! Liefs
  2. Ria engelen:
    16 mei 2016
    Lieve Marianne,
    Het is echt genieten hè. Zoals je weet, heb ik je tocht ooit per bus gedaan in 10 dagen.... Maar natuurlijk veel minder van die mooie natuur gezien dan jij.lekker verder genieten en soms misschien beetje afzien?!