Derde en vierde dag van Zubiri naar Pamplona

9 mei 2016 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Vandaag weer op tijd opgestaan. Na een stevig ontbijt , het was een prima pension, met aardige mensen, ben ik gestart met een mede pelgrim uit Nieuw Zeeland. Dit was maar voor even. Hij ging als een speer dit kwam omdat hij z,n rugzak op een soort karretje had dus ik had al voor mezelf bedacht dit gaat hem niet worden.  De dag zou een makkie zijn volgens het boek, 20 km is in princiepen te doen. Vanaf Zubiri leidt de rivier naar Pamplona. Ik dacht daar gaan we langs lopen. Mooi niet. Het pelgrimspad gaat halverwege de helling omhoog en stijgt en daalt wat erg vermoeiend is. Maar het is weer een hele mooie tocht. Door bossen en dorpjes uit vroegere tijden. Ik ben door heel veel kleine dorpjes gekomen o.a larrasoana,zubriain, irotz en Trinidad de arre. Onderweg veel vergezichten en een schitterende natuur. Op een terras kwam ik Ieren vrouw tegen uit Japan. Was ze al vaker tegen gekomen. We zijn die dag met elkaar opgetrokken. Ze was aan de tocht begonnen omdat ze ziek was geweest en nu genezen was verklaart. Het was heel gezellig met haar en ook wel  heel bijzonder. We zijn samen alle kerken in geweest die we tegen kwamen en dat waren er best veel. Zo heeft ieder zijn verhaal om de tocht te doen. De tocht was best zwaar vooral door het steeds dalen wat soms glad was en stijl. We waren dan ook blij toen we Pamplona binnen liepen.  Ik had nog geen slaapplek dus die moest ik nog zoeken. Ina deze eerste zware dagen door de bergen had ik bedacht om een nacht langer in Pamplona te blijven .  Ik had dan even een rustdag en kon Pamplona op m,n gemak bekijken want er is veel te zien. Een echte cultuur stad. Zodra je Pamplona binnen komt loop je langs de verdedigingswerken en er is een hele grote kathedraal uit de Romaanse periode . In de oude binnenstad veel smalle straatjes wat het erg gezellig maakt. Het was de moeite waard om een dag langer te blijven.

1. Isabelle:
    12 mei 2016
    Hoi mutti, Mooie foto's! Goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt, ook met de mede-pelgrims. Het mooie weer komt ook richting jou dit weekend, dus het kan alleen nog maar beter worden. Hasta pronto!
  2. Ria engelen:
    12 mei 2016
    Geen stierengevecht gezien in Pamplona? Die worden daar met groot gevaar voor iedereen, en niet alleen voor de Stier.... gehouden. Zoveel kerken heb je gezien. Misschien kom je heel gelovig terug? Geeft niet hoor, ik blijf toch wel van je houden. Maar Jan???!!!

Liefs, Ria
  3. Riet Engelen:
    13 mei 2016
    Lieve Marianne, wat een mooie dag heb je weer gehad. Lijkt me geweldig om door die mooie natuur te lopen. Heb je geen last van blaren of andere ongemakken? Ik doe het wat luxe! ik zit in een schitterend hotel in Griekenland. Ook leuk maar wat jij doet lijkt me veel interessanter. Geniet van Pamplona.
    Groetjes, Riet
  4. Mariske:
    13 mei 2016
    ha die Marianne, jeetje zeg, al heel wat meegemaakt en wat een mooie foto's. Ik hoop dat het tot nu toe precies is wat je in gedachten had. Lijkt me toch vreemd om na zo een lange voorbereidingsperiode dan ook daadwerkelijk te gaan lopen.
    Mooi dat je bijzondere contacten maakt, daar is het toch ook voor bedoeld. goede keus ook om in Pamplona iets langer te blijven! gogoggirl!
  5. Andries en Gonda:
    13 mei 2016
    Het lijkt ons prachtig wat je ziet.we kijken straks eens in de
    De atlas.Is het een beetje goed wandelweer?valt het wandelen je tot nu toe mee?Veel liefs Andries en Gonda