Zevende dag naar Los Arcos

13 mei 2016 - Los Arcos, Spanje

Vandaag weer vroeg opgestaan. Ik merk dat ik hier een heel andere ritme heb gekregen. Vroeg opstaan en vroeg naar bed. Vandaag gaat de route naar Los Arcos. Het zou bijna 22kilometer zijn. Direct na Estella kon ik kiezen; rechtstreeks naar Azqueta of via Irache. Dit laatste heb ik gedaan was maar een kleine omweg maar dan  kom je langs het klooster van Irache. Dit is het oudste pelgrimshospitium in Navarra. En niet te vergeten daar is de enigste fontein ter wereld waar wijn uitkomt. En dit wilde ik toch wel mee maken en natuurlijk proeven. Dus die dag zat ik al vroeg aan de wijn.De route was verder weer behoorlijk klimmen en daarna door de wijngaarden bergafwaarts. Ook door eindeloze akkervelden. Soms liep ik alleen en soms met anderen.  Ook hier zie ik mensen die met een tempo voorbij komen waarbij ik dan soms de neiging heb om te vragen of ze de bus nog moeten halen of de boot. Ongelofelijk wat een tempo. Ik kan me er niet iets bij voorstellen dat die zoveel zien . Het lijkt wel alsof het een soort race is wie het eerst binnen is en dat klopt ook wel want soms zijn de goedkope refugiés vol op het eind van de middag.

In Los Arcos heb ik mijn slaapplek gezocht midden in het dorp Dit was in een vrij nieuw hostel midden in het dorp. Los Arcos is een klein dorp die een herberg heeft een van de oudste op de route. Deze is gevestigd in een voormalig onderwijzers woning.

Ik heb ook begrepen dat Los Arcos heel heel lang geleden de rechten van twee koninkrijken bezat. En was een grensplaats tussen Navarra en Castilia waardoor er aan geen van beiden belasting betaald moest worden.

S avonds in het dorp was er veel te doen. Vuurwerk, muziek en tot vroeg in de morgen  optredens . Kortom een groot feest. De andere dag hoorde ik dat het een feest was  ter voorbereiding op wat de andere dag zou gebeuren namelijk het loslaten van stieren in de straten. Blijkbaar net zoiets als in Pamplona.

Dus ja het was niet echt een rustige nacht geweest voor mij.

1. Nicole:
    17 mei 2016
    Heee Marian!! Goed bezig, klinkt allemaal erg gezellig! :) Succes verder en blijf je verhalen lezen. Groetjes Nicole
  2. Ria engelen:
    17 mei 2016
    Goed, dat je het zo rustig aan doet! Ga zo verder.
  3. Andrea Lievense:
    Hoi Marian. Veel succes en ik blijf je dagelijks volgen!! Groet Andrea
  4. Noortje:
    17 mei 2016
    Klinkt allemaal goed! Rustig aan, succes en geniet ervan!!!!!
  5. Jan:
    18 mei 2016
    Op naar Burgos en een dagje welverdiende rust met cultuur snuiven!
    En tot apps.