Vierentwintigste dag naar Astorga en vijfentwintigste dag naar Rabanal del Camino.

31 mei 2016 - Rabanal Del Camino, Spanje

30 mei naar Astorga. Het was vandaag niet zo,n lange etappe. We wilden graag op tijd in Astorga zijn. Daar is namelijk veel te zien. Het was niet echt een bijzondere loop. Een lang pad weer naast de rijksweg. Niet echt veel verkeer maar het is dan op een gegeven moment eentonig. Deze dag was een bewolkte dag met enkele buien. Nou ja dan kon Jan zijn nieuwe regencape uitproberen en mijn schoenen werden weer schoon. Voordat we Astorga binnen kwamen moesten we nog een stijl klimmetje doen. Een heel stijl klimmetje. Astorga is een leuk stadje met stadsmuren. Heeft een grote Kathedraal en een bisschoppelijk paleis. Vroeger was het een belangrijke plaats onder de Romeinen en van Asturië. En is de hoofdstad van de streek La Maragateria.

En niet te vergeten in Astorga staat het pelgrimsmuseum wat ontworpen is door Gaudi.

23mei naar Rabanal del Camino. De tocht was rond de 21km. Vanaf nu zou het langzaam richting de bergen gaan. Het was een leuke tocht door kleine dorpjes. Maar die dag een erg hete dag. Ik voelde mij in de morgen al niet lekker en is door de hitte er niet beter op geworden. Ik ben ook op de plaats van bestemming na het douchen direct mijn bed in gegaan. Rabanal de Camino is een belangrijke plaats geworden voor de pelgrims. Vroeger ook al maar nu is het helemaal opgeleefd omdat veel pelgrims hier verblijven om krachten op te doen om de oversteek te maken over de toppen van de Monte Irago. Na de oversteek kom je in El Bierzo , een landschap met weinig beschutting vandaar. Wij hebben in Rabanal geslapen in een Posada. Dit is een oude verbouwde boerderij met goede accommodatie . En volgens Jan heel goed eten. Daar heb ikzelf die dag weinig van mee gekregen.

1. Jack:
    5 juni 2016
    Hoi Marianne, hopelijk voel je je al wat beter
    Ik heb je reisverhalen gevolgd en je hebt geloof ik al behoorlijk afgezien maar daarnaast ook veel gezien en ervaren. Wed dat je toch blij bent dat het meeste achter de rug is en het einde in zicht komt. Ook leuk dat Jan er nu is natuurlijk.
    Ik wou zeggen nog even volhouden en dan heb je een geweldige reis achter de rug waar je met veel voldoening op kan terugkijken .
    Groeten van jack en Alex en doe Jan ook de groeten